در یک سیستم فرمان هیدرولیک هنگامـی کـه فرمان را مـی چرخانید بـه کمک دنده پنیون مـیل دنده را بـه حرکت درون مـی آورید و یک پیستون کـه به مـیل دنده متصل هست به کمک روغن پر فشار هیدرولیک بـه حرکت مـیل دنده کمک مـی کند. تا ته کردم توش گفت این فشار توسط پمپ هیدرولیک تامـین مـی شود.
همانطور کـه در شکل بالا مشاهده مـی کنید پیستون مـیل دنده را جابجا مـی کند یـا بـه عبارت دقیق تر بـه حرکت آن کمک مـی کند. درون دو طرف پیستون روغنی قرار دارد کـه از دو مسیر جداگانـه بـه شیر چرخان متصل هست و به منظور اینکه پیستون درون یک جهت حرکت کند حتما روغن یک سمت تخلیـه و روغن سمت دیگر فشار دار شود کـه این کار توسط شیر چرخان انجام مـی گیرد
به سادگی روغن هیدرولیک قدرت را از پمپ بـه سیستم هدایت چرخ ها منتقل مـی کند و شما مـی توانید بـه راحتی و بدون اینکه نیروی زیـادی بـه بازو های شما وارد شود فرمان را بچرخانید. تا ته کردم توش گفت اما سیستم هیدرولیک فرمان نیـاز بـه بازدید و سرویس های دوره ای دارد. حتما سطح روغن هیدرولیک را مرتب چک کنید یـا حتی درون صورت لزوم این روغن را تخلیـه کنید و به جای آن روغن تازه و البته با کیفیت مناسب جایگزین نمایید.
شاید به منظور شما این سوال پیش آید کـه آیـا واقعا این بازید ها و سرویس های دوره ای لازم هستند؟ یـا بخواهید بدانید کـه انجام آنـها چقدر اهمـیت دارد. درون پاسخ حتما بگویم درون انجام بازید ها و سرویس ها و به خصوص تعویض روغن هیدرولیک شک نکنید. روغن هیدرولیک یکی از ارزان ترین چیز هاست درون سیستم هیدرولیک فرمان است. با تعویض بـه موقع روغن هیدرولیک مـی توانید عمر دیگر قطعات درون سیستم هیدرولیک فرمان خودرو را افزایش دهید توجه داشته باشید کـه هزینـه تعمـیرات سیستم هیدرولیک فرمان نسبتا بالاست و قطعات گرانقیمتی مانند پمپ هیدرولیک و مـیل دنده از آن جمله هستند.
با گذشت زمان و پیر شدن قطعاتی مانند اُرینگ ها و سیل ها (آببند ها) دچار فرسودگی و ساییدگی مـی شوند تکه ها و گرد این قطعات بـه مرور وارد روغن مـی شوند و سبب آلوده شدن روغن مـی شوند چنین روغنی فشار بیشتری روی پمپ هیدرولیک فرمان شما مـی اندازد. بـه عبارت دیگر به منظور اینکه پمپ شما همانقدر فشار تولید کند حتما بیشتر کار کند. و به مرور سبب فرسودگی و خرابی پمپ مـی شود. و البته چنین روغن هیدرولیکی درون فرسودگی زود تر از موعد دیگر قطعات هیدرولیک نیز تاثیرگذار است.
اما اگر درون انجام سرویس های دوره ای سیستم هیدرولیک فرمان کوتاهی کردید و پمپ شما مشکل دار شد حتما آن را درون اسرع وقت تعویض کنید بـه خاطر داشته باشید خودرویی کـه به فرمان هیدرولیک مجهز هست برای استفاده طولانی مدت بدون نیروی هیدرولیک طراحی نشده هست و درون این حالت فشار زیـادی روی دنده پنیون و مـیل دنده فرمان و دیگر قطعات وارد مـی شود کـه بسیـار گرانقیمت هستند و بی توجهی بـه مشکل هیدرولیفت شدن فرمان هنگام چرخش هزینـه های زیـادی را بـه شما تحمـیل خواهد کرد. درباره تعویض پمپ هیدرولیک اگری باشید کـه تا حدودی از تعمـیر خودرو سر دربیـاورید مـی توانید آنرا خودتان عوض کنید ولی توصیـه بنده این هست که چون سیستم هیدرولیک فرمان از حساسیت بالایی درون ایمنی خودرو برخوردار هست تا حد امکان سعی کنید کار تعویض پمپ را بـه فردی کـه مـهارت و دانش کافی درون این زمـینـه دارد بسپارید.
آیـا سیستم هیدرولیک خودرو نیـاز بـه تعمـیرات دوره ای دارد؟اگر صدایی مانند ناله هنگام تابیدن فرمان بـه گوشتان خورد حتما سیستم هیدرولیک فرمان خودرو را چک کنید. ممکن هست پمپ هیدرولیک خودروی شما درون حال خراب شدن باشد.
یـا اگر هر نوع نشتی از این سیستم مشاهده کردید حتما قبل از هر چیز سطح روغن هیدرولیک را چک کنید و در صورت لزوم بـه اندازه کافی روی آن روغن سرریز نمایید و چون ممکن هست هنگام رانندگی نشتی بیشتر شود حتما مرتباً مراقب سطح روغن هیدرولیک باشید و در اولین فرصت با مراجعه بـه تعمـیرگاه نسبت بـه رفع نشتی اقدام نمایید. این کار بسیـار مـهم هست چون اگر پمپ هیدرولیک بدون روغن کار کند بـه شدت گرم مـی شود صدمـه خواهد دید و باید پمپ هیدرولیک را تعویض نمایید.
نکته دیگر اینکه روغن هیدرولیک به منظور محیط زیست ضرر دارد از ریختن آن درون طبیعت یـا روی زمـین خود داری کنید. که تا محیطی پاک به منظور آیندگانمان باقی بگذاریم.
علی یزدی مقدم
مطالب مرتبط:
فرمان هیدرولیک و روغن هیدرولیک
امتیـاز 4.2 از 6 رایشاید به منظور شما جالب باشد:
[فرمان هیدرولیک و روغن هیدرولیک | یـاد بگیر تا ته کردم توش گفت]
نویسنده و منبع: علی یزدی مقدم | تاریخ انتشار: Thu, 31 Jan 2019 17:11:00 +0000